Lederskab på distancen

Ny Udgave (Historia, 2021): Der er mange former for distance. Måske du har prøvet at være leder for nogen, som sidder på en anden etage – eller den anden side af jorden. Eller for medarbejdere, der arbejder hjemmefra eller på skiftehold. Det er de samme mekanismer, der går i gang, uanset distancen: Kommunikationen er sjældnere, og så begynder vi at lege gættelege. Hvorfor skriver han sådan? Hvad mente hun med det, hun sagde?

Når vi ikke ses så ofte, kan der være information, som vi ikke får eller misforstår, og så gætter vi på hinandens hensigter og motiver i stedet.

Og så opstår megafoneffekten: Budskaberne ”forstørres” pga. distancen, og vi tolker dem ofte negativt. Derfor skal du som leder kommunikere klart og tydeligt og arbejde på at skabe forventningsafstemning og tillid i relationerne.

Hvis du som leder omtaler og opfatter distancen som et problem, så bliver den sandsynligvis også et problem – både for dig selv og for medarbejderne. Så du må viske tavlen ren, definere dig selv som distanceleder, og – ud fra dette – skabe en ny forventningsafstemning, indgå en ny psykologisk kontrakt med dig selv. Det kan bogen være med til: At skabe grundlaget for at skrive en ny psykologisk kontrakt med dig selv, hvor du har accepteret distancen som et vilkår.

Med denne nye udgave af bogen ”Lederskab på distancen”, får du som leder konkrete værktøjer og gode råd til at håndtere ledelsesopgaven på distancen bevidst og professionelt. Bogen er tilført masser af ny viden, og den er fuld af værktøjer og cases, der gør det let for dig at relatere til din egen ledelsespraksis – og prøve ideer og værktøjer af med det samme.

.